Vanliga frågor

Här har vi samlat vanliga frågor och svar som rör administrationen av domännamn.

Hur får jag tag i mitt lösenord till Domänhanteraren?

1. Gå till Domänhanteraren och klicka på fliken ‘Begär inloggningsuppgifter‘ i menyn till vänster.

2. Fyll i ditt domännamn och din e-postadress eller ditt kundnummer i formuläret. När du har gjort det skickas ytterligare instruktioner med e-post. Du skapar lösenordet själv, med hjälp av informationen i mejlet.

Observera att du behöver ange samma e-postadress som finns registrerad hos oss. Om du är osäker på vilken e-postadress det är, eller om du inte har tillgång till den, behöver du skicka in blanketten för kontaktuppgifter.

Om du som innehavare är en fysisk person behöver du bifoga en kopia av din ID-handling till blanketten. För det fall du inte vill bifoga en kopia måste du kontakta .SE Direkts kundtjänst. Du kommer då få en speciell blankett hemskickad till din folkbokföringsadress.

Hur ändrar jag mina kontaktuppgifter som ni har i ert register?

1) Logga in på ditt konto i Domänhanteraren.

2) Klicka på fliken ’Kontaktuppgifter’ i vänstermenyn.

3) Klicka på ’Ändra kontaktuppgifter’ längst ner på sidan.

4) När du är klar klickar du på ’Uppdatera’.

Vad innebär automatisk adressändring?

Vi jämför regelbundet våra kunders adressuppgifter mot Upplysningscentralens (UC) adressregister. Du kan beställa automatisk uppdatering, vilket innebär att om din adress ändras hos UC, ändras den hos oss.

Du beställer uppdatering av dina adressuppgifter via ditt konto i Domänhanteraren.  Automatisk uppdatering sker därefter tills du avbeställer tjänsten via Domänhanteraren. Om du gör en beställning före den 7:e uppdateras dina uppgifter nästkommande månad. Så här gör du när du är inloggad:

1) Gå till fliken ”Kontoinställningar”.

2) Klicka på ”Ändra kontouppgifter”.

3) Gör ditt val i rullistan.

4) Klicka på ”Uppdatera”.

Ja – Innebär att uppgifter från UC automatiskt uppdaterar din adress för kontakten som kommer att få en avi.

Nej – Innebär att ingen uppdatering av adressen sker om du inte själv uppdaterar den.

Ja, men vill bekräfta först–Innebär att du får ett mejl med instruktioner om att du behöver godkänna uppdateringen för att den ska genomföras. Om du godkänner uppdateringen kommer vi att uppdatera din adress automatiskt även vid nästa tillfälle den ändras hos Upplysningscentralen. Önskar du att återigen få ett mejl innan, behöver du välja inställningen ”Ja, men vill bekräfta först” under Kontoinställningar i Domänhanteraren.

Hur ändrar jag min e-postadress som ni har i ert register?

Om du saknar en e-postadress i vårt register eller om den nuvarande adressen inte fungerar kan du fylla i blanketten för kontaktuppgifter.

Om du som innehavare är en fysisk person behöver du bifoga en kopia av din ID-handling till blanketten. För det fall du inte vill bifoga en kopia måste du kontakta .SE Direkts kundtjänst. Du kommer då få en speciell blankett hemskickad till din folkbokföringsadress.

Du kan även ändra din e-postadress via ditt konto i Domänhanteraren:

1) Logga in på ditt konto i Domänhanteraren.

2) Klicka på fliken ’Kontaktuppgifter’ i vänstermenyn.

3) Klicka på ’Ändra kontaktuppgifter’ längst ner på sidan.

4) När du är klar klickar du på ’Uppdatera’.

5) E-postadressen finns på två ställen, du behöver även klicka på ’Kontoinställningar’ i vänstermenyn och uppdatera där.

Vad kostar det att ha domänen hos er? Vad ingår?

Årsavgiften är för närvarande 270 SEK inklusive moms.

Vi erbjuder inga tilläggstjänster som hemsida och e-post, utan de tjänsterna får du ha hos en annan leverantör och det betalar du för till dem.

Läs mer om våra kostnader här.

Vad innebär flerårsbetalning? Vad är fördelen med att välja det?

Det innebär att du kan välja att betala årsavgiften för ditt domännamn för flera år i taget. Du kan välja flerårsbetalning för tidsperioden 1-10 år. Valet gör du i Domänhanteraren.

Har du haft ditt domännamn länge och är rädd om det kan flerårsbetalning vara ett bra alternativ för dig. Fördelarna är flera:

  • Du behöver inte tänka på risken att missa någon betalning – tryggt!
  • Bra med flerårsbetalning om det blir prishöjningar framöver.
  • Det är miljömedvetet.
  • Skulle du behöva avregistrera domännamnet innan betalningsperioden har löpt ut, får du tillbaka pengar för det/de år du inte har påbörjat.

Läs mer om flerårsbetalning här.


Vad innebär mejlavisering?

Det innebär att vi mejlar dig avin för årsavgiften i stället för att skicka den per post. Det är det mest miljövänliga alternativet, och du slipper samtidigt aviavgiften på 25 SEK (inklusive moms) som tillkommer vid postdistribution.

Du väljer mejlavisering via startsidan när du är inloggad på ditt konto i Domänhanteraren. En steg för steg-beskrivning hittar du här.

Vad innebär sms-tjänsten?

Väljer du vår sms-tjänst skickar vi en påminnelse kostnadsfritt via sms några dagar innan din domän riskerar att deaktiveras (stängas ner på grund av att årsavgiften/årsavgifterna inte har kommit oss tillhanda).

Du väljer sms-tjänsten genom att logga in på ditt konto i Domänhanteraren.

Klicka på ’Kontoinställningar’ och välj ’Aktiverad’ i rullistan för sms-tjänst.

Läs mer om vår sms-tjänst här.

Hur gör jag för att komma igång med min domän?

För att kunna använda ett domännamn till någonting, som till exempel en hemsida och mejladresser, behöver du lägga upp de namnservrar som ska svara för domännamnet. Det kallas att göra en pekning/ompekning. Tilläggstjänster, såsom webb-och e-posttjänster erbjuder vi inte, utan du får kontakta ett webbhotell.

Lägga till och ta bort en namnserver för ditt domännamn gör du via Domänhanteraren.

Mer information om hur du pekar din domän hittar du här.

Min domän är registrerad på fel organisationsnummer/personnummer, hur gör jag för att ändra det?

För att ändra ett organisationsnummer eller personnummer, som står som innehavare av ett domännamn behöver du göra en överlåtelse, det vill säga ett ägarbyte.

Fullständig information finns här.

Jag har flera domännamn kopplade till olika kundnummer. Hur kan jag administrera på ett enklare sätt? Jag vill bara ha ett kundnummer.

Domäner som är registrerade på samma organisations- eller personnummer kan du samla under ett och samma konto/kundnummer. Du importerar dina konton så här:

1) Logga in i Domänhanteraren.

2) Gå till ’Kontoinställningar’.

3) Klicka på fliken ’Andra konton’.

4) Klicka på ’Importera’ för det konto du vill importera.

5) Ange lösenordet för kontot du vill importera.

6) Om du inte känner till lösenordet för ditt andra konto, klicka då på länken ’Begär inloggningsuppgifter’ för valt konto. Instruktioner om hur du skapar ditt lösenord kommer då att skickas i ett e-postmeddelande till den e-postadress som gäller för det konto du vill importera.

7) Klicka på ’Importera’.

Nu har du importerat de önskade kontona till det kontot du var inloggad i vid start.

Kontot du har importerat kommer att raderas.

Genom importen får du även med dig tidigare kontakter. Du kan nu också byta egen innehavarkontakt, så har du alla domäner kopplade till samma. Så här gör du:

1) Klicka på fliken ’Domäner’ i vänstermenyn.

2) Klicka på den domän du vill byta egen innehavarkontakt för.

3) Klicka på ’Byt egen innehavarkontakt’ längst ned på sidan.

4) I rullistan väljer du den innehavarkontakt som du vill knyta domänen till.

5) Klicka på ’Utför ändringen’.

När den kontakt du byter från inte har någon koppling till en domän kan du radera kontakten från ditt konto.

Obs! Om en avi är skapad tillhörande en av dina kontakter kan du inte byta egen innehavarkontakt förrän avin är betald.

Hur gör jag för att flytta min domän från er till en annan registrar? (återförsäljare) De säger att jag behöver en authkod/EPP-kod/auktoriseringskod?

Om du önskar byta registrar behöver du en auktoriseringskod (EPP-kod). Den lämnar du sedan till din nya registrar.

1) Logga in på ditt konto i Domänhanteraren.

2) Klicka på ”Domäner”.

3) Klicka på domännamnet som du vill begära ut en auktoriseringskod för. Observera att det endast är innehavaren av domännamnet som har behörighet att begära en auktoriseringskod (EPP-kod) i Domänhanteraren.

4) Klicka på ”Generera auktoriseringskod” (EPP-kod).

5) Klicka på ”OK” i meddelanderutan som visas.

6) Koden visas nu på skärmen.

7) Kopiera och spara koden för att kunna uppge den för din nya registrar.

Notera att eventuella kontakter (administrativ, teknisk och/eller avikontakt) kommer att kopplas bort från domännamnet i samband med bytet av registrar. Om du vill ange en administrativ, teknisk och/eller avikontakt efter bytet ber vi dig ta kontakt med din nya registrar.

Notera även att om domänen är obetald när du flyttar, behöver du förnya den hos din nya registrar.

Hur gör jag för att flytta min domän från en annan registrar till .SE Direkt?

1) Kontakta din nuvarande registrar och be om en auktoriseringskod (kallas också EPP-kod) för det aktuella domännamnet.

2) Gå till Domänhanteraren.

3) Klicka på ”Byte av registrar”.

4) Fyll i formuläret för att byta registrar till .SE Direkt.

5) Ta del av och godkänn avtalsvillkoren.

6) Klicka på ”Utför”.

7) Bytet bekräftas genom att du får ett e-postmeddelande med ämnesraden ”Nytt konto skapat”. När bytet är genomfört har du fått ett konto i .SE Direkts Domänhanterare.

När du byter över till oss skapas ett nytt konto/kundnummer. Är det så att du redan har ett eller flera konton hos oss, rekommenderar vi att du importerar dessa så att du har dina domäner samlade under samma konto.

Hur säger jag upp mitt domännamn?

Om du vill säga upp ditt domännamn kan du välja mellan tre sätt att göra det på:

1) Logga in på ditt konto i Domänhanteraren och avregistrera domännamnet.

2) Fyll i avregistreringsblanketten och skicka den till oss.

3) Betala inte avin på årsavgiften för domännamnet. Eftersom betalningen avser nästkommande år är du inte skyldig att betala avin.

Mer utförlig information hittar du här.