Automatisk adressuppdatering

För att du inte ska missa en avi från oss är det viktigt att vi har aktuella kontaktuppgifter till dig. Enklast är att beställa den kostnadsfria tjänsten Automatisk adressuppdatering. Då får .SE Direkt automatiskt tillgång till dina nya adressuppgifter när du flyttar och gör en adressändring.

.SE Direkt jämför regelbundet våra kunders adressuppgifter (aviseringsadresser) mot Upplysningscentralens (UC) adressregister. Beställer du automatisk uppdatering får vi tillgång till din nya adress därifrån när du flyttar och adressändrar.

Hur beställer jag tjänsten?

Uppdatering av dina adressuppgifter beställer du via ditt konto i Domänhanteraren. Automatisk uppdatering sker därefter tills du avbeställer tjänsten.

Så här gör du för att beställa automatisk uppdatering:

1. Logga in i Domänhanteraren
2. Gå till fliken ”Kontoinställningar”
3. Klicka på ”Ändra kontouppgifter”
4. Gör ditt val i rullistan
5. Klicka på ”Uppdatera”

Du kan också fylla i en blankett för att välja automatisk adressuppdatering. Var noga med att fylla i alla uppgifter, även en underskrift behövs. Skicka sedan blanketten till oss så gör vi ändringen åt dig.

Ja – Innebär att uppgifter från UC automatiskt uppdaterar din adress för kontakten som kommer att få en avi.

Nej – Innebär att ingen uppdatering av adressen sker om du inte själv uppdaterar den.

Ja, men vill bekräfta först – Innebär att du får ett mejl med instruktioner om att du behöver godkänna uppdateringen för att den ska genomföras. Om du godkänner uppdateringen kommer vi att uppdatera din adress automatiskt även vid nästa tillfälle den ändras hos Upplysningscentralen. Önskar du att återigen få ett mejl innan behöver du välja inställningen ”Ja, men vill bekräfta först” under Kontoinställningar i Domänhanteraren.

Om ingen beställning är gjord i Domänhanteraren, och vi upptäcker att adressen UC har är en annan än den vi har, skickar vi ut ett mejl om detta till avimottagaren inför en avisering där möjlighet ges till att kunna godkänna uppdateringen via länken i mejlet. Då sätts automatisk adressuppdatering för kontot för framtida aviseringar. Uppdateringen kan även godkännas inloggad i Domänhanteraren.